De praktijk van merchandise-cuts, waarbij locaties een deel van de merchandise-verkoop van een band voor hun rekening nemen, haalde in 2023 herhaaldelijk de krantenkoppen. In maart weigerde de Franse avant-garde metalkunstenaar Igorrr merchandise te verkopen op het O2 Forum Kentish Town in Londen, waarbij hij de locatie claimde. vroeg om een korting van 25%.
De Britse prog-metallers Monuments namen hetzelfde standpunt in op een locatie in Athene en noemden concessies van 18% gecombineerd met 24% BTW. Architects-drummer Dan Searle tweette: “Hé bands, wanneer gaan we staken en van deze krankzinnige merchandise-bezuinigingen afkomen?”
In september leek er sprake te zijn van een positieve ontwikkeling toen breed werd bericht dat concertgigant Live Nation de merchandisingtarieven op zalen ter grootte van een club in de VS en Canada zou schrappen. Toen bleek echter dat het programma ‘On the Road Again’ slechts een beperkte tijd zou duren op een beperkt aantal locaties.
“Ik vertel mensen dat we tegenwoordig geen muzikanten meer zijn die op tournee zijn, maar reizende T-shirtverkopers”, zegt Exodus-gitarist Gary Holt, die een uitgesproken criticus is van de merchandise-artikelen van de locaties. “Daar verdienen wij ons geld. Ik vind een redelijke vergoeding prima, maar toen begonnen ze echt hun handen in je zakken te steken en je ondersteboven te schudden omdat je niets deed.
In Groot-Brittannië lanceerde de Featured Artists Coalition (FAC) een ‘100% Venues’-campagne die locaties aanmoedigt om ‘bestraffende’ merchandise-concessies te vermijden en een database bijhoudt van locaties waar helemaal niet wordt bezuinigd.
“Merchandisecommissies zijn al lange tijd een schrikbeeld voor kunstenaars, maar toen we uit de pandemie kwamen, voelde het alsof de risicobalans was verschoven”, legt FAC-CEO David Martin uit. “Het werd erg moeilijk voor artiesten om rond te komen en vaak was het die merchandise-commissie die het verschil maakte tussen break-even en geld verliezen op tournees.”
De Live Nation-actie in de VS kan sommige bands helpen meer geld vast te houden zolang ze actief zijn, maar de National Independent Venue Association (NIVA) zei: “Tijdelijke maatregelen lijken artiesten op de korte termijn misschien te helpen, maar kunnen in werkelijkheid onafhankelijke artiesten uitsluiten. locaties, die het levensbloed vormen van veel artiesten met een kleine marge.”
We hebben Live Nation benaderd voor commentaar, maar ze hebben niet gereageerd. “De onafhankelijke locaties klagen en zeggen dat Live Nation dit doet om zaken van ons af te pakken – nou ja, jij doet het ook weg, klootzak”, zegt Gary. “Het zijn clubbands uit het middensegment die moeten zeggen: ‘Fuck it, we gaan het niet doen.’ En het is: ‘Hebben we geen shows en een lege zaal of gaan we breken en laten deze jongens hun T-shirtgeld houden?’
Hij voegt eraan toe dat dit in de praktijk waarschijnlijk niet zal gebeuren, aangezien de meeste bands moeten toeren om te overleven. David ziet wel reden tot optimisme in Groot-Brittannië. “Honderden locaties hebben zich aangemeld om commissievrij te zijn”, zegt hij. “Fans zijn zich meer bewust geworden van het probleem en artiesten zoeken naar nieuwe manieren om dingen te doen, zoals het gebruik van QR-codes of het boeken van tours op basis van de 100% lijst die we hebben. Er is altijd meer te doen, maar ik denk dat het gesprek nu heel anders is.”